31.10.2018

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

Ohjelmistoyrittäjät ry on ollut Suomen ohjelmistoalan nopeasti kasvava suunnannäyttäjä ja äänitorvi toimitusjohtajansa Rasmus Roihan vetämänä. Nyt Roiha näkee tilanteen muuttuneen: kyse ei ole enää vain ohjelmistoalan kasvusta vaan jostain paljon suuremmasta.

”Kun Verkkoteollisuus päätti liittyä meihin, toteutui tavallaan ensimmäinen askel koko maailman mullistuksesta. Enää ei voi puhua vain siitä, että ohjelmistoala kasvaa. Pitää puhua siitä, että kaikesta tulee ohjelmistoalaa! Yritykset, joilla digitaalisuus ei ole ytimessä tulevat häviämään kilpailussa. Se on niin yksinkertaista. Digiajan keskipakoisvoima tuo kaikki menestyjät ohjelmistoalalle, joten tervetuloa samalla myös jäseniksi”, ennakoi ja toivottaa Roiha.

Kuka seuraavaksi?

Ohjelmistoyrittäjillä on ollut jo aiemmin 600 jäsenyritystä, ja Verkkoteollisuuden myötä vielä runsaat 100 uutta yritystä lisää. Mukana on paljon kiinnostavia uusia jäsenyrityksiä kuten esimerkiksi Nanso, Posti, Google Finland, Reima, SOK, Varusteleka ja Veikkaus.

”On todella upeaa, että uusissa jäsenissämme näkyy hyvin erilaisten yritysten kauaskatseinen ymmärrys tulevaisuudesta. Kovin moni ei olisi osannut muutama vuosi veikata, että Reima, Nanso tai Veikkaus liittyisivät ohjelmistoalaan. Digitaalisuuden ylivoima kuitenkin sanelee sen, että oikeastaan pitää kysyä: Kuka seuraavaksi?”, muotoilee Roiha.

Roiha seuraa tiiviisti yrityskenttää niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin ja heittää pari esimerkkiä mahdollisista uusista tulokkaista.

”Meillä on Suomessa todella mahtavia yrityksiä, jotka ovat toimialojensa suunnannäyttäjinä todella ottaneet digitaalisuuden ytimeensä. Kemppi tuottaa hitsausrobotiikallaan teräksen käsittelyyn ihan ainutlaatuisen hienoja ratkaisuja mm. pilvipalvelujen avulla, siellä tarjotaan asiakkaalle huikeaa digitaalista lisäarvoa. Ponsse puolestaan on siirtänyt metsäkoneet IoT-aikaan, heidän panostuksensa digitaalisuuteen on merkinnyt edelläkävijyyttä koko maailmassa”, puntaroi Roiha.

Roihan visio on selvä: Melko pian kaikkien menestyjäyritysten oikea osoite on ohjelmistoala.

”Ne yritykset, jotka eivät ole data- ja ohjelmistovetoisia putoavat kelkasta ja kuihtuvat kansainvälisessä kilpailussa, näin tulee väistämättä tapahtumaan”, toivottaa Roiha herätystä niille, jotka ehkä vielä uinuvat.

Yhdessä yhä vaikuttavammin

Uuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtajana Roiha on päävastuussa siitä, että alan ääni kuuluu niin päätöksenteossa kuin muuallakin yhteiskunnassa entistäkin voimakkaammin.

”Softan voima on kaikille se ratkaiseva menestyksen voima. On velvollisuutemme saada tämä mahdollisimman laajalti ja pian kaikkien vastuullisten päättäjien tietoisuuteen. Kaikessa päätöksenteossa tulee miettiä mikä edistää digitaalista taloutta, ja mikä taas jarruttaa ja hidastaa edistystä. Valinnan tulee kohdistua aina edistyksen puolelle”, linjaa Roiha.

Verkkoteollisuus ry:tä johtaneen Maria Rajakallion vastuualueena on uudessa yhdistyksessä e-commerce, eli verkkokaupankäynti. Rajakallio myös edustaa Suomea EU:n digitaalisen kaupan järjestössä, E-Commerce Europe.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi