28.4.2017 | Digitalisaatio

Verkkoteollisuuden seminaari: Maksaminen nyt ja tulevaisuudessa

Verkkoteollisuuden järjestämässä seminaarissa katsottiin maksamisen tulevaisuuteen. Maksujen maailma on kymmenessä vuodessa harpannut kortin ja käteisen ajasta hetkeen, jossa saatamme kohta maksaa ostoksia nappaamalla selfien. Tulevaisuudessa maksaja voi

Verkkoteollisuuden järjestämässä seminaarissa katsottiin maksamisen tulevaisuuteen. Maksujen maailma on kymmenessä vuodessa harpannut kortin ja käteisen ajasta hetkeen, jossa saatamme kohta maksaa ostoksia nappaamalla selfien. Tulevaisuudessa maksaja voidaan tunnistaa kävelytyylistä, äänestä tai vaikkapa yksilöllisestä tavasta liikutella päätelaitteen hiirtä. Muutos saattaa tuntua hurjalta, mutta kun maksamisesta tehdään tarpeeksi helppoa ja yksinkertaista, sopeudumme nopeasti isoihinkin muutoksiin.

Seminaarin kaikkien puheenvuorojen tallenteet voit katsoa täältä.

Oletuksena nopea ja älykäs ostoprosessi

Klarnan Partner Manager Marja Merentie kertoi aluksi pohjoismaisten kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Nopea ja älykäs ostoprosessi alkaa olla meille jo itsestäänselvyys. Oletamme, että verkkokauppa osaa ehdottaa kiinnostavia tuotteita ja saatamme ärsyyntyä, jos maksuvaiheessa kauppa ei muista, mitä maksutapaa olemme aiemmin käyttäneet.

Ostokäyttäytymisessä iällä on merkitystä. Eri ikäiset kuluttajat shoppailevat eri laitteilla ja tekevät ostoksia eri aikaan. Nuoret haluavat ostaa älypuhelimilla, kun taas vanhemmat käyttävät tabletteja tai pöytäkoneita. Verkkokaupan ostopiikit ajoittuvat lounasaikaan tai iltayhdeksään.

Monikanavaisuus on trendi, joka näkyy myös maksamisessa. Verkossa ja kivijalkakaupassa halutaan maksaa samalla tavalla. Esimerkiksi Klarna on tuonut verkosta tutun maksutavan käyttöön myös perinteisiin kauppoihin. Kivijalkakaupan kassalla asiakas saa älypuhelimeensa linkin, jonka kautta maksaminen jatkuu samalla tavalla kuin verkossa.

Sujuva maksukokemus tuo enemmän euroja

Yksi verkkokauppiaiden harmeista on, että ostajaa alkaa kadutt kassalla. Arvato Financen Business Development Manager Jouko Tossavainen totesi, että 69 prosenttia verkon ostoskoreista hylätään ennen maksua. Mobiiliostoksilla hylkäysprosentti on jopa 78. Kaikista eniten ostoskoreja hylätään matkailualalla: matkoista jopa 80 prosenttia jää ostamatta.

Kauppiaan kannattaa tehdä maksaminen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi. Silloin ostoskoria ei hylätä liian hankalan tai monivaiheisen ostoprosessin takia. Ostamisen kynnys laskee, kun maksaminen jää taustalle. Esimerkiksi juoman ostamisen tapahtumassa voi kuitata ranneketta näyttämällä, ja lasku tulee vasta jälkikäteen. Samalla kauppiaan kulut vähenevät, kun jokaisesta ostokerrasta ei veloiteta erikseen kuluja.

Entistä helpompia ja sujuvampia maksutapoja tutkitaan koko ajan. Lähitulevaisuudessa on mahdollista, että maksu hoituu vaikkapa selfiellä.

PSD2 avaa ovet fintech-taitureille

Maksaminen on vaikeaa, mutta kohta helpottaa, Lexian Partner Olli Kiuru totesi puheenvuoronsa aluksi. EU:n uusi maksupalveludirektiivi PSD2 murtaa pitkän pankkiperinteen, ja pian selviää, miten maksut saadaan meillä toimimaan ilman perinteisiä tilejä tai kortteja. Esimerkiksi Kiinassa ei enää juurikaan makseta luottokorteilla, vaan siellä käytetyin maksutapa on maksusovellus Alipay.

Finanssiteknologia-alan osaamisesta tulee valtti, kun PSD2-direktiivi antaa maksujen aloituspalveluiden ja tilitietopalveluiden tarjoajille pääsyn tilitietoihin, jotka aiemmin ovat olleet vain pankkien hallussa. Jatkossa on siis mahdollista, että jokin sovellus ehdottaa meille ostoksia ja veloittaa ne sitten suoraan tililtämme. Myös laskujen maksu on mahdollista automatisoida.

Kiurun mukaan muutoksessa voittavat ne toimijat, joilla on finanssiteknologian osaamista, oma toimiva yhteisö ja suuren yleisön luottamus.

Kivijalka ja verkko sulautuvat yhteen

Ensimmäisenä on asiakkaan kokema hyöty, sitten palvelut ja lopuksi maksaminen, Eatechin Payment and Merchant Solutions Director Jukka Sippola listaa. Tulevaisuudessa maksaminen hoituu verkossa, mutta itse kauppa koetaan kivijalassa. Kun asiakas on rekisteröitynyt, maksamista ei enää huomaa, vaan sen eri vaiheet automatisoidaan ja häivytetään taustalle.

Varsinkin välttämättömät ja rutiininomaiset ostokset olisi mukava ulkoistaa. Kun jääkaappi tilaa maidot ja rikkoutunut kone varaosat, meille jää aikaa ja energiaa keskittyä kiinnostavampien tavaroiden ostamiseen. Lisätty todellisuus voi luoda uudenlaisen kaupassa käynnin kokemuksen kotisohvalle. Esimerkiksi virtuaalilaseilla on mahdollista katsoa omassa keittiössä, miltä uusi keittiö näyttäisi.

Maksamisen muutoksessa yksi kiinnostava kysymys on, kuinka paljon ostamisen ja maksamisen kokemus voi muuttua. Kuinka paljon uusissa maksutavoissa on matkittava vanhanaikaista maksamista, jotta olemme valmiita omaksumaan uusia maksamisen ja tunnistamisen keinoja?

Maksamisen tulevaisuus

Paytrailin perustaja, enkelisijoittaja Lennu Keinänen väläytti lopuksi lisää maksamisen lähitulevaisuutta. Perinteisen tunnistusmenetelmien tilalle on tulossa tunnistustapoja, jotka perustuvat käyttäjien yksilöllisiin fyysisiin ominaisuuksiin tai käyttäytymiseen. Muutaman vuoden päästä meidät ehkä tunnistetaan kävelytyylistä tai vaikkapa yksilöllisestä tavastamme liikutella hiirtä.

Fintech-alalla kehitys on niin huimaa, että on jo käytännössä mahdotonta pysyä ajan tasalla kaikista alan innovaattoreista. Kehityksen keskellä ärkeintä on ymmärtää, mikä on aidosti olennaista yrityksen oman bisneksen kannalta. Kilpailun voittajia tulevat Keinäsen mukaan olemaan ne, jotka oppivat yhdistelemään teknologioita joustavasti ja ratkaisevat niiden avulla asiakkaan ongelman ostohetkellä.

Esimerkiksi Seattlessa sijaitseva Amazon Go -kauppa toimii jo niin, että asiakas vain astuu sisään kauppaan, käynnistää Amazon-sovelluksen, kerää ostokset ja kävelee ulos. Maksu hoituu automaattisesti. Keinäsen mukaan asiakkaiden kannalta avainsana onkin helppous. Kun jokin asia tehdään tarpeeksi helpoksi, se otetaan käyttöön.

Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.