20.3.2019 | Myynti & markkinointi

Rohkeutta kansainvälistymiseen paikallistuntemuksen kautta

Kasvu mielessä? Yksi tapa kasvattaa verkkokauppaansa on suunnata Suomen rajojen ulkopuolelle. Uuteen maahan ei kuitenkaan kannata suunnata perehtymättä ensin kohdemaan shoppailijoihin. Verkkokaupan hienoin ominaisuus on se, että ostoksia voi tehdä koska v

Kasvu mielessä? Yksi tapa kasvattaa verkkokauppaansa on suunnata Suomen rajojen ulkopuolelle. Uuteen maahan ei kuitenkaan kannata suunnata perehtymättä ensin kohdemaan shoppailijoihin.

Verkkokaupan hienoin ominaisuus on se, että ostoksia voi tehdä koska vain, missä vain ja mistä vain. Istui sitten junassa, työpaikan kahvihuoneessa tai vaikkapa kotisohvalla, valtava valikoima lähes mitä tahansa tuotteita on muutaman klikkauksen päässä. Ostosten teko ei katso aikaa eikä paikkaa. Joku näppäilee ostoksensa myöhäisillalla, kun lapset ovat nukkumassa ja toinen selailee verkkokauppaa aamukahvin lomassa. Suomalaiset ostavat vaatteita Saksasta ja britit kuukuppeja Suomesta. Rajoja ei tunnu olevan.

Siinä missä verkkosoppailijalle ovet maailmaan ovat avoinna, myös verkkokauppiaiden on mahdollista valloittaa uusia asiakaskuntia kaukaisimpia kolkkia myöden. Se vaatii kuitenkin kahta asiaa: rohkeutta ja perehtymistä.

Värillä on väliä

Me ihmiset emme käyttäydy kaikkialla maailmassa samoin. Se on helppo huomata jo vaikkapa erilaisten keskustelutyylien tai ruokakulttuurin kautta. Me kyllä käytämme paljon samankaltaisia tuotteita, mutta eroamme siinä, miten me niitä ostamme – tai jopa milloin me niitä ostamme. Yhtenä keväänä iso ruotsalainen juhlavaatteiden verkkokauppa markkinoi suomalaisille ylioppilaille valkoisia mekkoja, koska Ruotsissa oli tapana, että lakkiaispäivänä pukeuduttiin juuri valkoiseen. Mekot eivät tietenkään menneet täällä kaupaksi ja samalla jäi ehkä myymättä toisen värisiä mekkoja.

Valkoisten mekkojen tarina on malliesimerkki siitä, että jo pelkästään Pohjoismaissa shoppailijat ovat erilaisia. Emmekä poikkea toisistamme vain siinä, mitä haluamme milloinkin ostaa, vaan myös ostotapamme ovat välillä erilaisia. Eroja löytyy niin suosituimmista maksutavoista kuin toimitusvaihtoehdoistakin, mutta myös sieltä ihan ostopolun alusta. Siinä missä suomalainen klikkaa itsensä verkkokauppaan sosiaalisen median kautta huomattavasti muita pohjoismaalaisia useammin, on ruotsalaisen mielestä hauskin ja helpoin tapa vastaanottaa mainontaa se oma postiluukku.

PostNordin tuore Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti sukeltaa pohjoismaalaisten verkkoshoppailijoiden käyttäytymiseen ja toimiikin näin hyvänä apuna niille verkkokauppiaille, jotka suunnittelevat aloittavansa kansainvälistymisen juuri naapurimaista. Eikä ajatus ole ollenkaan huono, esimerkiksi Ruotsissa verkko-ostoksia joka kuukausi tekee 18–79-vuotiaista 68 prosenttia. Yli 10 miljoonan asukkaan maassa se tarkoittaa todella montaa aktiivista verkkoshoppailijaa.

Onko se sittenkään rohkeudesta kiinni?

Shoppailijoiden eroavaisuuksien huomioiminen vaikuttaa voimakkaasti asiakaskokemukseen tai ylipäätään siihen, päästäänkö sitä asiakaskokemusta luomaan. Kaikkea perehtymistä ja valmistelua ei verkkokauppiaan kuitenkaan tarvitse tehdä itse. Jollekin se paikallinen shoppailija on jo tuttu, joten apua on mahdollista saada vaikka kumppanin kautta. Sitten se maailman – tai naapurimaan – valloitus onkin enää rohkeudesta kiinni.

Vai voitaisiinko kenties ajatella, että rohkeutta ei tarvitakaan niin paljon, jos asioihin on perehdytty huolellisesti? Loikka on paljon helpompi ottaa, jos seuraava jalansija on jo näkyvissä.

Sinikka Eloranta
Verkkokauppa-asiantuntija, PostNord Oy

Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti
Tiedot perustuvat PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimukseen, jota on tehty jo 11 vuoden ajan. Tuore raportti perustuu kyselytutkimukseen, joka tehtiin Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa joka kuukausi helmikuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 89 053 vastaajaa. Suomessa vastaajia oli 28 897. Lataa tutkimusraportti

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.