13.3.2017 | Myynti & markkinointi

Pohjoismaat verkkokauppavertailussa

Postnordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg teki E-commerce Helsinki -messuilla kiinnostavan yhteenvedon suomalaisen verkkokaupan erityispiirteistä ja verkkokaupan pohjoismaisista trendeistä. Verkkokauppa Pohjoismaissa 2017 -tutkimus on ladattavissa 

Postnordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg teki E-commerce Helsinki -messuilla kiinnostavan yhteenvedon suomalaisen verkkokaupan erityispiirteistä ja verkkokaupan pohjoismaisista trendeistä. Verkkokauppa Pohjoismaissa 2017 -tutkimus on ladattavissa Postnordin sivuilta.
​Suomalaisen verkkokaupan erityispiirteet
  • Suomalaiset ostavat useimmiten ulkomaisista verkkokaupoista.
  • Hinta, valikoima ja mahdollisuus valita toimituspaikka ovat tärkeitä suomalaisille.
  • Suomalaiset ostavat pienemmällä summalla kuin muut pohjoismaalaiset. Keskimäärin
    suomalainen kuluttaja käyttää verkko-ostoksiin 135 euroa kuukaudessa.
  • Pakettiautomaatit ovat Suomessa suosittuja.
  • Skandinaavit eivät osta suomalaisista verkkokaupoista.
  • Mobiilikäytössä suomalaiset ovat muita jäljessä. Yksi viidestä tekee ostoksia puhelimella.
  • Suomalaiset ovat edelleen varovaisia antamaan pankki- tai luottokorttitietojaan internetissä.

Verkkokaupan trendit

  • Showrooming yleistyy. Ostoja tutkitaan tai sovitetaan kaupassa, mutta ostetaan tuote verkosta.
  • Webrooming yleistyy. Tutkitaan tuotetta netissä, mutta ostetaan tuote kaupasta.
  • Kaikkikanavaisuuden merkitys korostuu. Digitaalisten ja fyysisten kanavien yhteistyöllä saadaan parempia ostokokemuksia ja uskollisia asiakkaita.
  • Verkosta ostetaan yhä suurempia ja raskaampia tuotteita, esim. kodinkoneita, rakennus- ja puutarhatarvikkeita sekä tee se itse -tuotteita.
  • Pohjoismaissa on neljä kansaa, joilla on erilaiset mieltymykset. Toisen Pohjoismaan markkinoille pyrittäessä kannattaa konsultoida paikallista asiantuntijaa.
  • Toimitusvaihtoehdot, läpinäkyvyys ja joustavuus ovat paremman asiakaskokemuksen edellytyksiä. Logistiikkakumppanilla on tärkeä merkitys.

 

Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.