21.1.2018 | Myynti & markkinointi

Näin verkkokauppasi hyötyy markkinoinnin automaatiosta – Viisi käytännön esimerkkiä

Kirjoittaja: Henri Kauppi, Business Manager, eCommerce, Koodiviidakko Oy  Markkinoinnin automaatio kiinnostaa yrityksiä, mutta yllättävän harva verkkokauppias hyödyntää automaatioteknologiaa työssään. Tässä viisi hyvää syytä ja käytännön esi

Kirjoittaja: Henri Kauppi, Business Manager, eCommerce, Koodiviidakko Oy 

Markkinoinnin automaatio kiinnostaa yrityksiä, mutta yllättävän harva verkkokauppias hyödyntää automaatioteknologiaa työssään. Tässä viisi hyvää syytä ja käytännön esimerkkiä, miksi markkinoinnin automaatio kannattaa liittää osaksi verkkokauppaa. 

1. Luot yksilöllisen asiakaskokemuksen

Markkinoinnin automaatio pyrkii samaan kuin hyvä kauppias, joka haluaa oppia tuntemaan asiakkaansa. Se pyrkii selvittämään, mitä asiakas todella tarvitsee, ja syöksyy apuun, kun asiakas osoittaa kiinnostusta. Automaation avulla voit kartoittaa asiakkaan selaus- ja ostohistorian ja tarjota niiden perusteella juuri hänelle relevantteja tuotteita.

Markkinoinnin automaatio mahdollistaa viestien ja sisältöjen tarkan kohdentamisen ja ajoittamisen juuri oikeaan hetkeen, mikä tuo verkkokauppiaan lähemmäs yksittäistä asiakasta. Markkinoinnin automaatiota käyttävistä yrityksistä lähes 70 prosenttia onkin sitä mieltä, että sisältöjen parempi kohdennettavuus on merkittävin markkinoinnin automaatiolla saavutettu hyöty.

2. Kasvatat myyntiä

Selaus- ja ostohistorian avulla voit suositella asiakkaillesi tuotteita, jotka ovat yhteensopivia heidän aikaisempien ostostensa kanssa, ja siten kasvattaa merkittävästi myyntiä. Jos asiakas ostaa esimerkiksi kengät, voit ehdottaa hänelle sopivia pohjallisia, kenkäharjaa tai suojasuihketta. Voit myös tarjota vinkkejä tuotteen käyttöön ja yhdistelyyn esimerkiksi vaatteiden tai muiden asusteiden kanssa ja siten hienovaraisesti kasvattaa yksittäisen asiakkuuden arvoa.

3. Autat asiakasta ostoprosessissa

Jopa 69 prosenttia ostoskoreista hylätään. Automaatiojärjestelmän avulla voit tunnistaa hylätyt ostoskorit ja elvyttää automatisoidusti. Voit esimerkiksi muistuttaa asiakasta hylätystä ostoskorista ja unohtuneista tuotteista sekä ohjata hänet takaisin ostoskoriin. Asiakas saa näin tilaisuuden harkita uudelleen tuotteen ostamista ja löytää kenties takaisin ostopolulleen. Voit vihjata samalla tavaroiden nopeasta menekistä sekä markkinoida alekampanjoita tai kannustaa ostoksen viemistä loppuun tarjoamalla esimerkiksi ilmaisen toimituksen.

4. Sitoutat asiakkaasi

Jokainen yrityksen lähettämä viesti on mahdollisuus osallistaa asiakasta ja sitouttaa häntä yritykseen. Automaatio auttaa mallintamaan asiakkaan toimintatapoja ja löytämään kriittisiä kontaktipisteitä – ja reagoimaan niihin reaaliaikaisesti.

Usein kyse on pienistä oivalluksista. Jättikö asiakas yhteydenottopyynnön lauantai-iltana? Älä jätä hyödyntämättä asiakkaan kiinnostuksen hetkeä vain siksi, ettei ole toimistoaika, vaan lähetä automaattisena viestinä lisätietoja, joihin asiakas voi oitis tutustua. Tilasiko asiakas uutiskirjeen? Toivota hänet tervetulleeksi ja kerro tarjouksista. Automatisoiduilla trigger-viesteillä hoivaat myös olemassa olevia asiakkuuksia ja aktivoit passivoituneita ostajia. Herättele heitä esimerkiksi hienovaraisella muistutuksella tai lähettämällä tarjouskirje.

5. Parannat ROIta ja konversioita

Panostus markkinoinnin automaatioon nähdään selkeästi kannattavana investointina ja se korreloi suoraan merkittäviin markkinoinnin tunnuslukuihin. Noin kolmasosa markkinoinnin automaatiota hyödyntävistä yrityksistä kokee, että automaatio parantaa markkinoinnin ROIta sekä konversioita. Tämä osoittaa, että automaatiotyökalulla on vaikutusta koko markkinointiketjun tehokkuuteen. Automatisoimalla rutiinitehtäviä voit keskittyä kehittämään markkinoinnin ja liiketoiminnan kokonaiskuvaa, sisältöjäsi sekä niiden konversiota.

Opas: Markkinoinnin automaatio kuvina

Mietitkö, mihin kaikkeen markkinoinnin automaatiota voi hyödyntää? Lataa havainnollistava opas markkinoinnin automaatiosta ja opi, mihin kaikkeen teknologia taipuu.

Kotimainen automaatioteknologia verkkokauppasi tueksi

Täydennä verkkokauppapalveluitasi kotimaisella ViidakkoCEM-automaatiotyökalulla. Koodiviidakon kehittämä ViidakkoCEM on täysin kotimainen automaatiotyökalu, jonka avulla pääset nopeasti käytännön tasolle. Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan lisää siitä, kuinka markkinoinnin automaatioratkaisut palvelisivat parhaiten juuri teidän verkkokauppaanne ja toimialaanne.

Henri Kauppi
Business Manager, eCommerce
Koodiviidakko Oy
henri.kauppi@viidakko.fi
+358 50 400 4404

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.