1.11.2017 | Digitalisaatio

Näin kasvatat sivustosi hakukonenäkyvyyttä – Osa 6/6: Hakukoneoptimoinnin neljä trendiä vuonna 2017

Tästä blogisarjasta saat käytännön vinkkejä sivustosi tai verkkokauppasi hakukoneoptimointiin. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen. Kun hakukoneoptimoinnin perusasiat on saatu kuntoon, ty

Tästä blogisarjasta saat käytännön vinkkejä sivustosi tai verkkokauppasi hakukoneoptimointiin. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen.

Kun hakukoneoptimoinnin perusasiat on saatu kuntoon, työ näkyvyyden parantamiseksi sen kun vain jatkuu. Hakukoneoptimoija ei ehdi ripustaa hanskoja naulaan, sillä ala on jatkuvassa liikkeessä. Google muuttuu, ja sen algoritmit kehittyvät. Vain kehitystä seuraamalla on mahdollista pysyä mukana pelissä, jonka palkintona on kolikoiden iloinen kilinä kassakoneessa. Tässä neljä Simo Orpanan valitsemaa hakukoneoptimoinnin trendiä tänä vuonna.

1. Puhehaku

Vuoden 2017 suurin trendi on ollut puhehaku. Tämän vuoden kevääseen mennessä noin 20 prosenttia Androidin ja Google Appin hauista oli ollut äänihakuja. On ennustettu, että vuoteen 2020 mennessä jopa 50 prosenttia kaikista hauista on äänihakuja ja 30 prosenttia hauista tehdään ilman näyttöä. Äänihaun aktiivisimmat käyttäjät löytyvät todennäköisesti ikähaitarin nuorimmasta ja vanhimmasta päästä.

Puhehakujen suosion kasvu saattaa johtaa siihen, että tulevaisuudessa hakutuloksia ilmestyy ruudulle mahdollisimman vähän. Se tekisi puhehaun käytöstä mahdollisimman helppoa, ja puhehaun käyttäjien palveleminen onnistuisi entistä paremmin.

2. Googlen vastausruudut

Google näyttää yhä enemmän tietoa jo omalla hakusivullaan. Se pyrkii antamaan vastauksen kysymykseen niin, ettei käyttäjän tarvitse siirtyä Googlesta toiselle sivustolle. Jos etsit tietoa vaikkapa hakusanalla autovakuutus, näet hakutuloksissa maksettujen mainosten alla ruudun, jossa kerrotaan lyhyesti, mikä autovakuutus on. Ruudun tarkoitus on siis palvella käyttäjää entistä paremmin.

Googlen vastausruudut ovat nimensä mukaisesti hakutuloksissa näkyviä ruutuja, jotka vastaavat kysymykseen, johon Google olettaa hakijan etsivän vastausta. Nämä ruudut sijaitsevat hakusivulla maksettujen mainosten alla ennen ensimmäistä luonnollista hakutulosta. Vastausruutu on käytännössä ilmainen mainospaikka, jonka vakuuttavuus on hyvä, joten se on ehdottomasti tavoittelemisen arvoinen.

Google valitsee vastausruudun sisällön noin kymmenen hakukonetuloksissa korkeimmalle sijoitetun sivun joukosta. Ruutupaikkaa ei voi ostaa, eikä toistaiseksi ole täysin tiedossa, mitä kriteereitä paikan saamiseksi tarvitsee täyttää. Paikkaa havittelevien kannattaa huolehtia siitä, että sivun keskeisellä paikalla, esimerkiksi yläreunassa, on selkeä ja informatiivinen vastaus kysymykseen. Verkkosivun on lisäksi Googlen näkökulmasta mahdollisimman ymmärrettävä. Lisätietoa vastausruuduista löytyy ”Google answer box” -hakulausekkeella.

3. YouTube-optimointi

YouTube on Googlen tuote, joten YouTuben sisällöt saavat mukavasti näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. YouTube-videoita kannattaa optimoida yhtä johdonmukaisesti kuin kaikkea muutakin sisältöä.

Etsi siis avainsanatutkimuksen avulla oikeat avainsanat ja optimoi YouTube-kanava, videot sekä soittolistat tiedostonimistä otsikoihin. Videoita kannattaa jakaa myös yrityksen verkkosivuilla linkkeinä ja upotuksina. Kannattaa muistaa, että Google ei ymmärrä videoiden sisältöä, joten videot on syytä tekstittää, jotta hakukone saa paremman käsityksen sisällöstä.

4. Haut eri kanavissa

Googlen ja YouTuben ohella kasvussa ovat nyt Facebook, Twitter, Instagram ja Pinterest. Tuotehauissa Amazon ja puhehaussa sen Alexa ovat Googlen kovia kilpailijoita. Kesällä 2016 julkaistun yhdysvaltalaisen PowerReviewsin tutkimuksen mukaan Amazon oli jo niukasti ohittanut Googlen.

Läsnäolo eri kanavissa auttaa ymmärtämään, miten käyttäjät niissä toimivat. Jokaisen kanavan haltuunotto voi olla mahdotonta ja usein tarpeetontakin. Olennaista on olla aktiivisesti mukana niissä kanavissa, joita yrityksesi potentiaaliset asiakkaat käyttävät.

Simo Orpanan vinkit hakukoneoptimointiin 

The Art of SEO
Content Strategy for the Web
www.searchengineland.com
www.searchenginejournal.com
www.moz.com
www.tulos.fi/blogi

Twitterissä:
Tulos Helsinki @Tulos_Helsinki
Matt Cutts: @mattcutts
Rand Fishkin: @randfish
Gary Illyes: @methode.

Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.