20.9.2017 | Digitalisaatio

Näin kasvatat sivustosi hakukonenäkyvyyttä – Osa 4/6: Avainsanojen valinta ja pitkän hännän hakutermit

Tästä blogisarjasta saat käytännön vinkkejä sivustosi tai verkkokauppasi hakukoneoptimointiin. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen. Kun suunnittelet sivuillesi sisältöä, varmista, ett

Tästä blogisarjasta saat käytännön vinkkejä sivustosi tai verkkokauppasi hakukoneoptimointiin. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen.
Kun suunnittelet sivuillesi sisältöä, varmista, että sivustollasi mainitaan oikeat avainsanat. Pyri löytämään juuri ne hakutermit, joilla ihmiset etsivät tuotteitasi tai palveluitasi. Avainsanoja ei tarvitse arvailla. Niiden etsimiseen on työkaluja, joihin kannattaa tutustua.

Joskus verkkokauppojen tuotekorteissa käytetään yrityksen omaa kieltä tai ilmaisuja, joilla ihmisten oletetaan etsivän tuotteita. Todellisuudessa potentiaalisten asiakkaiden hakutermit saattavat kuitenkin olla jotain aivan muuta. Avainsanojen etsimiseen on siis syytä panostaa.

Vakiintuneen sivun tarkastelussa voidaan hyödyntää vaikkapa Googlen Webmaster tools -palvelua. Se kertoo esimerkiksi, millä hakusanoilla sivulle on tultu, kuinka monta kertaa sivu on nähty hakutuloksissa, kuinka monesti sivulle on klikattu ja mikä on sivun sijoitus hakutuloksissa.
Jos sinulla on Googlen AdWords-tili, Avainsanojen suunnittelija -työkalulla voit selvittää, miten paljon jotain tiettyä sanaa tai fraasia haetaan kuukausittain. Osuvat avainsanat voi löytää myös vaikkapa Keyword Tool– tai Übersuggest-työkalujen avulla.

Pitkä häntä heilumaan

Mitä kysymyksiä asiakkaillasi on? Minkälaisiin ongelmiin asiakkaat etsivät ratkaisuja? Mitä asiakkaat kysyvät yrityksesi asiakaspalvelusta? Kun tiedät vastaukset näihin kysymyksiin, tiedät myös, miten tuotteitasi etsitään, mitä niistä halutaan tietää ja mitä avainsanoja sinun kannattaa käyttää. Näitä tietoja soveltamalla voit myös hyödyntää niin sanottua pitkää häntää.

Yleisesti ottaen pitkä häntä tarkoittaa laajan tuotevalikoiman niitä tuotteita, joita myydään vain muutamia kappaleita. Hakukoneoptimoinnissa pitkän hännän hakutermit ovat usein monen sanan mittaisia hakulausekkeita, joilla haetaan melko harvoin. Esimerkkejä pitkän hännän hakulausekkeista ovat ”miesten mustat nahkakengät liukuesteellä” tai ”suorat lennot Thaimaahan joulukuussa”. Yksinkertaiset hakutermit, kuten ”nahkakengät” tai ”lennot Thaimaahan” ovat usein niin kilpailtuja, ettei hakutulosten kärkikahinoihin ole helppo päästä.

Pitkää häntää taitavasti hyödyntämällä voit tehdä enemmän kauppaa. Yksityiskohtaisten hakulausekkeiden käyttäjä yleensä tietää jo tarkasti, mitä on etsimässä, joten hän on todennäköisesti myös lähempänä ostopäätöstä.

Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.