21.8.2017 | Digitalisaatio

Näin kasvata sivustosi hakukonenäkyvyyttä – Osa 2/6: Tekniikka kuntoon

Tästä blogisarjasta saat sivustosi tai verkkokauppasi hakukoneoptimoinnin käytännön vinkkejä. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen. Lue sarjan ensimmäinen osa tästä.. Huipputason sisäl

Tästä blogisarjasta saat sivustosi tai verkkokauppasi hakukoneoptimoinnin käytännön vinkkejä. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen. Lue sarjan ensimmäinen osa tästä..

Huipputason sisältökään ei auta, jos Google ei ymmärrä tai löydä sitä. Lisäksi on tärkeää, että sivusto on riittävän nopea. Tästä kirjoituksesta saat seitsemän hakukoneoptimoinnin tekniikkavinkkiä, joiden avulla voit parantaa verkkosivujen sijoitusta Googlen hakutuloksissa.

1. Nopeuta sivujen lataamista

Yksi tärkeimmistä perusasioista ovat sivustojen latausajat. Hitaasti latautuvat sivut ärsyttävät käyttäjiä, ja siksi Google arvostaakin sivuja, jotka latautuvat nopeasti.

Suuret kuvatiedostot kuuluvat latauksen yleisimpiin hidastajiin. Verkkokaupan tuotekuvat kannattaa pienentää sen kokoisiksi, että ne ovat tarpeeksi laadukkaita mutta eivät liian suuria. Tuotekuvan sopiva kuvakoko on noin 100–150 kilotavua.

2. Varmista, että hakukone ymmärtää sivustosi tekniikan

Jotta Googlen hakukoneet löytäisivät sivustosi, sen on pystyttävä indeksoimaan sivut eli lisäämään ne omaan sivuhakemistoonsa.
Varmista, että sivustosi sisäiset linkitykset ovat kunnossa eikä koodiin ole lisätty määreitä, jotka estävät Googlea indeksoimasta sivuja.

Jos sivulla on käytetty hienoja elementtejä ja toiminnallisuuksia, Google ei välttämättä osaa lukea niitä. Niiden koodin yhteyteen kannattaa lisätä sama sisältö tekstimuodossa.

3. Tarkista sivuston linkitykset ja uudelleenohjaukset

Google löytää ainoastaan sivut, joihin johtaa jokin linkki. Varmista siis, että sivustosi jokaiselle alasivullekin johtaa linkki. Tarkista myös linkkien toimivuus.

Tarkista, että kaikki sivustolla käytetyt uudelleenohjaukset toimivat. Kun vaikkapa sivustouudistuksen yhteydessä tehdään uudelleenohjauksia uuteen osoitteeseen, kannattaa huolehtia siitä, että uusi sisältö on tarpeeksi samanlaista kuin vanha. Kun sisältö pysyy tarpeeksi samanlaisena, Google ymmärtää sen olevan käyttäjälle yhtä olennaista tietoa kuin aiemminkin.

4. Älä kopioi sisältöä muualta

Googlen näkökulmasta sisällön kopiointi on sisällön varastamista, ja se saattaa johtaa sivustosi putoamiseen hakutuloksista.

Esimerkiksi kaikki verkkokaupan tuotekuvaukset kannattaa kirjoittaa itse sen sijaan, että kopioisi ne vaikkapa maahantuojan sivuilta. Jos julkaiset vaikkapa samaa blogikirjoitusta useilla eri alustoilla, muista linkittää kirjoitukset alkuperäiseen lähteeseen, jotta Google ei luule sivuja duplikaateiksi.

5. Valitse selkokieliset verkko-osoitteet

Valitse kaikille sivuillesi selkokieliset osoitteet. Verkkokaupassa tuotesivun osoitteessa kannattaa käyttää tuotteeseen liittyvää avainsanaa. Käyttäjä klikkaa mieluummin sivua, jonka osoitteen hän ymmärtää, kuin sivua, jonka osoitteessa on sarja satunnaisia merkkejä.

Hakukoneoptimoinnin kannalta klikkausten määrällä on merkitystä siksi, että Google tulkitsee sivun hyväksi ja käyttäjäystävälliseksi, jos sitä klikataan paljon.

6. Näytä sivustokartat ja murupolut

Sivustokartta kertoo hakukoneille, mitä sivustolta löytyy ja miten sisältö indeksoidaan hakutuloksia varten.

Murupolut ovat sivuston ylälaidassa näkyviä linkkipolkuja, joista selailija näkee reittinsä etusivulta sivulle, jota hän parhaillaan tarkastelee. Murupolku auttaa myös hakukoneita ymmärtämään sivuston rakennetta.

7. Palvele mobiilikäyttäjiä

Yli puolet hauista tehdään jo mobiililaitteella. Google sijoittaa hakutuloksissaan korkeammalle sellaiset sivustot, jotka mukautuvat sopivaksi käyttäjän päätelaitteelle eli näyttävät hyvältä myös kännykän ja tabletin ruudulla.

Eri päätelaitteisiin mukautuva responsiivinen sivusto on hakukoneoptimoinninkin vuoksi hyvä valinta. Myös erilliset sivut tietokoneen ja mobiililaitteiden käyttäjille ovat edelleen toimiva ratkaisu, kunhan niiden sisäiset linkitykset ja navigaatio ovat keskenään samanlaiset.

Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
​Verkkoteollisuus ry

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.