23.2.2016 | M&A

Mikä on yrityksesi arvo?

Yrityksellä ei ole tarkkaan määriteltyä arvoa, vaan se määräytyy käyttötarkoituksen ja tilanteen mukaan Sukupolvenvaihdoksessa arvon olisi hyvä olla kohtuullinen, jotta nuori polvi ei joudu verottajan kanssa ongelmiin. Henkilöstön sitouttamisessa t

Yrityksellä ei ole tarkkaan määriteltyä arvoa, vaan se määräytyy käyttötarkoituksen ja tilanteen mukaan

Sukupolvenvaihdoksessa arvon olisi hyvä olla kohtuullinen, jotta nuori polvi ei joudu verottajan kanssa ongelmiin. Henkilöstön sitouttamisessa taas arvon pitäisi olla riittävän alhainen, jotta osakkeen mahdollista arvonnousua ei tarvitse odottaa eläkepäiville asti.

Osakevaihdolla tehtävässä kaupassa yrityksen arvo saa täysin toisenlaisen merkityksen. Kyseessä on suhteellinen arvo, joka on usein osapuolten välinen sopimiskysymys. Pitäisi uskottavasti pystyä vertaamaan omenaa toiseen omenaan.

Diluutio eli omistuksen laimentuminen on pahasta

Ulkopuolista omaa pääomaa kerätessä usein sorrutaan arvon maksimointiin. Diluutio eli omistuksen laimentuminen on pahasta. Siksi vedätetään firman arvo tappiin. Mitä jos liiketoimintasuunnitelma ei toteudukaan? Lisää pääomaa saattaa olla tarjolla, mutta pahimmillaan edellistä rahoitusta matalammalla arvostuksella. Jos taas yritys menestyy, voi arvostus nousta puolestaan liian kovaksi seuraavaa rahoituskierrosta ajatellen. Arvonmäärityksen kanssa kannattaa olla järkevä ja ainakin yrittää ottaa huomioon eri skenaariot.

Yritystä myytäessä tavoitteena on aina mahdollisimman korkea arvo. Korkeimman hinnan saat, jos kosijoita on useita. Huutokauppa on satoja vuosia vanha ja tehokas menetelmä.

Aineettoman pääoman yrityksen arvon määrittäminen on vaikeaa. Parhaimmillaankin, käyttämällä useita arvonmääritysmenetelmiä, saadaan aikaiseksi hintahaarukka. Jos hintahaarukka on kovin lavea, niin arvaus yrityksen arvosta on hyödytön. Eri ostajilla on myös erilaisia motiiveja, jotka vaikuttavat arvonmääritykseen. Määrityksen kannalta on tärkeää ymmärtää myös muita arvoon vaikuttavia tekijöitä, kuten ostajan strategiset tavoitteet. Vaihtoehtoiskustannuksella (buy or build) voi olla merkittävä vaikutus yrityksen hintalappuun – kumpaankin suuntaan.

Arvonmääritys on menetelmästä riippumatta aina arvio – ei tarkka luku. Päivän päätteeksi yrityksen arvo on se, mitä ostaja on siitä valmis maksamaan.

Tuohi Advisors, Vesa Walldénin ja Pekka Ruususen uutuuskirja Firma meni ja rahat tuli!, lanseerataan 4.3.2016 Operatiivisten sopimusten riskit yrityskaupassa-aamiaisseminaarissa. Tule kuulemaan lisää asiantuntijoiden puheenvuoroissa yrityksen arvonmääritykseen vaikuttavasta sopimusportfoliosta. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan täältä

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.