7.5.2018 | Myynti & markkinointi

Kysyitkö jo itseltäsi päivän tärkeimmän kysymyksen?

Mitä kovempi kiire meillä on, sitä tärkeämpää on pysähtyä vastaamaan kysymykseen: miten tämä asia, jota nyt teen, auttaa minua pääsemään tavoitteeseeni? Kysymys on päivän tärkein, koska vastaus saa meidät joko jatkamaan tekemistä entistä i

Mitä kovempi kiire meillä on, sitä tärkeämpää on pysähtyä vastaamaan kysymykseen: miten tämä asia, jota nyt teen, auttaa minua pääsemään tavoitteeseeni?

Kysymys on päivän tärkein, koska vastaus saa meidät joko jatkamaan tekemistä entistä innokkaammin tai lopettamaan turhan touhuamisen.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n tavoite on tehdä Suomesta paikka, jossa ohjelmistoja valmistavien yritysten on mahdollista saada aikaan enemmän onnistuneita IT-projekteja, rakentaa parempia digitaalisia palveluita, menestyä ja menestyksensä kautta tuottaa hyvinvointia koko yhteiskunnalle.

Tässä kirjoituksessa kysyn itseltäni, miten IT2018-sopimusehtojen päivittämiseen osallistuminen auttaa meitä kohti tavoitetta.

Helpotusta tietosuojatuskaan

Muutama viikko sitten erään jäsenyrityksemme toimitusjohtaja kertoi saaneensa kahdeksansivuisen sopimuksen liitteenä 32-sivuisen GDPR-osion.

Kahdeksansivuisen sopimuksen 32 sivun mittainen tietosuojaosio kuvastaa hyvin sitä hämmennystä, jonka EU:n uusi tietosuoja-asetus GDPR on monissa yrityksissä saanut aikaan. Tunnemme jäsentemme tietosuojatuskan, ja ilokseni voin kertoa, että olemme mukana helpottamassa sitä.

Ohjelmisto- ja e-business on ollut mukana päivittämässä alan yleisiä sopimusehtoja vuoden 2010 päivityksestä lähtien. Seuraavan kerran ehtoja päivitettiin vuonna 2015, ja helmikuussa niistä julkaistiin uusin versio, IT2018. Vuoden mittaisen päivitysurakan tuloksena sopimuspakettiin lisättiin muun muassa uuden tietosuoja-asetuksen vaatimukset kattava GDPR-liite, joka on laadittu vastaamaan nimenomaan ohjelmistoalan erityistarpeisiin. Liitteen pituus on kolme sivua.

IT2018-sopimusehdot – kompromissi, josta kaikki hyötyvät

Alan yleiset sopimusehdot ovat kompromissi, joka harvoin aiheuttaa kenessäkään riemunkiljahduksia. Mutta ehkä pitäisi, sillä niissä ei ajeta suurimman ja vahvimman etua, vaan tarkastellaan IT-maisemaa laajakulmalinssin läpi.

Kuvittele itsesi toimitusjohtajan paikalle kasvavaan yritykseen, jonka liikevaihto on kaksi miljoonaa euroa. Luet kynä kädessä suuryrityksen tarjoamaa sopimusta, jossa nyrkkiä heristää miljoonan euron uhkasakko. Jos otat riskin, joka toteutuu, menetät kaiken. Ja mitä voittaa vastapuoli, joka ei saa konkurssista valmista tuotetta eikä rahojaan?

Joustava sopiminen poistaa kaupanteon kitkaa   

IT2018-sopimusehdoissa yrittäjän vastuut on rajattu kohtuullisesti. Maksuehdot, sopimussakot, vahingonkorvaukset ja GDPR-rikkomusten seuraamukset ovat maltillisia. Immateriaalioikeuksista on sovittu niin, että järkevä jatkokehitys on kaikille osapuolille mahdollista.

Sopimusehtojen laatijoiden yhteinen tavoite on, että pienet ja suuret yritykset voivat käydä kauppaa kitkattomasti ja sopia ehdoista joustavasti alan yleisten käytäntöjen mukaan.

Yleisiin sopimusehtoihin ei ole pakko sitoutua sellaisenaan, sillä sopimuksiin voidaan tehdä poikkeuksia ja erillisiä ehtoja. Yleisten sopimusehtojen suurin hyöty on siinä, että niiden laatijat ovat ajatelleet yritysten, toimialan ja koko yhteiskunnan etua. Taustalla vaikuttaa ajatus, että asioista kannattaa sopia reiluin ehdoin, koska silloin hyötyvät lopulta kaikki.

Huomaan jo vastanneeni päivän tärkeimpään kysymykseen. Esitän vielä jatkokysymyksen: Kannattaako Ohjelmistoyrittäjien jatkaa ohjelmistoalan yleisten sopimusehtojen päivittämistä tulevinakin vuosina? Vastaan: Ehdottomasti.

[minti_spacer][minti_image img=”4296″][minti_member name=”Rasmus Roiha” role=”Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja” twitter=”https://twitter.com/rasmusroiha” linkedin=”https://www.linkedin.com/in/rasmusroiha/”][/minti_member]

Tule

Mukaan

Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenenä olet mukana aktiivisessa softa-alan yhteisössä, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien & johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.